研究業績(2001-2005年)


【著書/論文】
  1. 「顧客データを用いた効果的クーポン配布手法(共著)」『経営戦略のフロンティア』東京経済情報出版、91−106頁、平成13年4月
  2. 「経営データからの知識発見(共著)」『国民経済雑誌』 Vol.184, No.1, 2001, pp.19-33.
  3. 「新規顧客からのロイヤルカスタマーの早期発見(共著)」『ESTRELA』No.89, 2001, pp.10-17.
  4. "A Neural Network Application to Identify High-Value Customer for a Large Retail Store in Japan,(共著)" Neural Networks in Business: Techniques and Applications, Idea Group Publishing, 2002, pp.55-69.
  5. "A Machine Learning Algorithm for Analyzing String Patterns Helps to Discover Simple and Interpretable Business Rules from Purchase History,(共著)" Progress in Discovery Science, LNAI 2281, Springer, 2002, pp.565-575.
  6. "The Future Direction of Active Mining in the Business World," Frontiers in Artificial Intelligence and Applications, Vol.79, IOS Press, 2002, pp.239-245.
  7. 「マーケティングとデータマイニング(共著), 『システム制御情報学会「システム/制御/情報」』, Vol.46, No.4, 190-196, 2002.
  8. “MUSASHI: Flexible and Efficient Data Preprocessing Tool for KDD based on XML(共著),” DCAP2002 Workshop held in conjunction with ICDM2002, pp.38-49, 2002.
  9. 「データマイニングにおける組織能力とシステムアーキテクチャ」神戸商科大学大学院経営学研究科, 博士論文, 2002.
  10. “Combining Information Fusion with String Pattern Analysis: A New Method for Predicting Future Purchase Behavior(共著),” V. Torra(ed.), Information Fusion in Data Mining, Studies in Fuzziness and Soft Computing, Vol.123, Springer, pp.161-187, 2003.
  11. “Knowledge Discovery Process from Sales Data,” Proceedings of the 2003 Information Resource Management Association International Conference, Idea Group Publishing, pp.684-687, 2003.
  12. 「ビジネスにおけるチャンス発見の考え方」『チャンス発見の情報技術(大澤幸生編著)』東京電機大学出版局, pp.29-42, 2003.
  13. “Business Application for Sales Transaction Data by Using Genome Analysis Technology(共著),” Proc. of 6th International Conference of Discovery Science 2003, LNAI 2843 (G. Grieser, Y. Tanaka and A. Yamamoto eds.), pp. 208-219, 2003.
  14. 『データマイニングと組織能力』多賀出版, 2004.
  15. “Knowledge Discovery Process and Introduction of Domain Knowledge,” B. Montano (Ed.), Innovations of Knowledge Management, IRM Press, pp.86-98, 2004.
  16. 羽室行信・加藤直樹・矢田勝俊・鷲尾隆(共著)「大規模ビジネスデータからの知識発見システム:MUSASHI」『人工知能学会誌』人工知能学会,Vol.20, No.1, pp59-66, 2005.
  17. 「構造データからのアクティブマイニング(共著)」『人工知能学会誌』人工知能学会, Vol.20, No.2, pp.172-179, 2005.
  18. “Chance Discovery from Consumer Research Using KeyGraph(共著),” A. Abe and Y. Ohsawa (Eds.), Readings in Chance Discovery, Advanced Knowledge International, pp.373-384, 2005.
  19. “Data Mining Oriented CRM Systems Based on MUSASHI: C-MUSASHI,” S. Tsumoto et al. (Eds.), Active Mining, Springer-Verlag, pp.152-173, 2005.
  20. “A Data Mining for Graph Structure Data Helps to Discover New Knowledge in Consumer Behavior and Makes Profits(共著),” Proceedings of AMS International Retailing Conference 2005, Academy of Marketing Science, pp.1-17, 2005.
【学会発表など】
  1. 「イベントに注目した潜在顧客に対するアプローチ(共著)」日本ソフトウェア科学会(東京大学)、平成13年3月27日
  2. 「データマイニング技術とカスタマープロファイリング」商業学会関西部会(大阪)、平成13年5月12日
  3. 「遺伝子解析技術を用いた購買履歴からのビジネスチャンスの発見(共著)」2001年度人工知能学会全国大会(島根)、平成13年5月25日
  4. "Discovering Association Strength among Brand Loyalties from Purchase History (共著)," 2001 IEEE International Symposium on Industrial Electronics: ISIE 2001(Pusan, KOREA), June 13, 2001.
  5. "Customer Knowledge in the Adult Incontinence Market (共著)," INFORMS (Institute for Operations Research and the Management Sciences) 2001, June 19, 2001.
  6. 「ITの経営戦略論的考察」日本経営学会第75回大会(桃山学院大学)、平成13年9月8日
  7. 「データマイニング技術のビジネス応用」電子情報通人学会2001年ソサイエティ大会ソサイエティ特別企画チュートリアル講演(電気通信大学)、平成13年9月19日
  8. Discovery of interesting rules for purchase behavior using string pattern analysis,The 2001 World Congress of Mass Customization and Personalization (MCPC 2001), Oct. 1-2, Hong Kong, 2001.
  9. 「購買履歴からのデータマイニング:ロイヤルカスタマーの発見とブランドスイッチ」研究集会『統計数理、データマイニングと発見科学』(統計数理研究所)、2001年11月7日.
  10. 「ビジネス知識発見の研究展望とアクティブマイニング」第46回人工知能基礎論研究会(SIG-FAI/KBS-J)(公立はこだて未来大学), pp.213-217, 平成13年11月14日.
  11. Discovering Purchase Association among Brands from Purchase History, Proceeding CD of SSGRR2002w, L'Aquila January, 2002.
  12. 「アクティブマイニング時代におけるチャンス発見の役割」第47回人工知能基礎論研究会(SIG-FAI47)パネル討論会(慶應義塾大学)、平成14年1月25日.
  13. 「販売履歴データからの知識発見」第17回AIシンポジウム<マーケティングのデータマイニングチャレンジ>講演(学術総合センター), 人工知能学会研究会資料(SIG-J-A103), pp.7-10, 平成14年3月14日.
  14. 「販売データからの知識発見」『統計数理、データマイニングと発見科学』(統計数理研究所)、2002年3月29日.
  15. 「アクティブマイニングに基づく需要予測の戦略的販売促進への応用」第56回知識ベース研究会(SIG-KBS-A201)(韓国海洋大学校 in 釜山)、平成14年5月24日.
  16. MUSASHI: Flexible and Efficient Data Preprocessing Tool for KDD based on XML, DCAP2002 Workshop held in conjunction with ICDM2002 (in Maebashi, Japan), Dec 9, 2002.
  17. KeyGraphと統計手法を用いた消費者イメージの測定手法」人工知能学会第51回人工知能基礎論研究会(SIG-FAI-A203)(筑波大学), pp.25-30, 平成15130.
  18. 「危機と消費者行動」人工知能学会第51回人工知能基礎論研究会(SIG-FAI-A203)(筑波大学), pp.19-24, 平成15130.
  19. 「データマイニングシステム:MUSASHI」電子情報通信学会人工知能と知識処理研究会,情報処理学会知能と複雑系研究会,人工知能学会人工知能基礎論ならびに知識ベースシステム研究会「アクティブマイニング」合同研究会(大阪市立大学), 信学技報, Vol.102, No.710, pp.59-64, 平成15年3月14日.
  20. 「データマイニングプロジェクトのマネジメント」人工知能学会第18AIシンポジウム(学術総合センター), 平成15422.
  21. Knowledge Discovery Process from Sales Data, 2003 IRMA International Conference, May 21, 2003.
  22. Chance Discovery from Consumer Research Using KeyGraph, A Full-day Workshop in HCI International 2003, June 27, Crete, Greece, 2003.
  23. Customer Attrition Analysis in Supermarket, International Business & Economic Research Conference 2003 (IBER 2003) (in Las Vegas), Oct 10, 2003. (The Best Paper Award at the IBER Conference in Las Vegas, Nevada, 2003.)
  24. Business Application for Sales Transaction Data by Using Genome Analysos Technology, International Conference of Discovery Science 2003, Oct 19, 2003.
  25. Data Mining Oriented CRM Systems Based on MUSASHI: C-MUSASHI, Proc. of Second International Workshop on Active Mining (AM2003) in conjunction with 14th International Symposium on Methodologies for Intelligent Systems (ISMIS2003), pp. 52-61, 2003.
  26. 「グラフマイニングのビジネス応用」人工知能学会人工知能基礎論研究会ならびに知識ベースシステム研究会合同研究会(九州大学), 人工知能基礎論研究会資料(SIG-KBS-A304), pp.81-86, 平成16年3月2日
  27. その他多数
【受賞歴】
  1. 2002年度人工知能学会研究会優秀賞(投稿論文名:「データマイニングシステム:MUSASHI(共著)」), SIG-A2-KBS60/FAI52-J20, 人工知能学会, 2003.
  2. The Best Paper Award at the IBER Conference in Las Vegas, Nevada, 2003.
【その他】