参考文献


朝尾幸次郎、斉藤典明 1996. 『インターネットと英語教育』 東京:大修館

Aston, G. and Lou, B. 1998. The BNC handbook: Exploring the British National Corpus with SARA. Edinburgh: Edinburgh Univ. Press.

東 淳一、野村和宏 1998. イントラネットに対応したHTMLによる語学教材作成の必要性 有本 純、他(編)『ことばの心理と学習』東京:金星堂


Bruner, J. 1983. Child's talk: Learning to use language. New York: Norton.


Clark, R.E. 1983. Reconsidering research on learning frm media. Review of Educational Research, 53, 445-459.


Donato, R. 1994. Collective Scaffolding in second language learning. In Lantolf, J.P., and G. Appel(eds.) Vygotskian approaches to second language research. Norwood: Ablex


古瀬幸広・廣瀬克哉 1996. 『インターネットが変える世界』 東京:岩波書店


Haneda, M. 1997. Second language learning in a 'community of practice': A case study of adult Japanese larners. Canadian Modern Language Review, 54:1, 11-27.


イリイッチ、イヴァン 1989. 『コンヴィヴィアリティーのための道具』 東京:日本エディタースクール

伊東治己 1994. メディアとコミュニケーション能力の育成 『LLA関西支部研究集録』, 5, 1-12


Johns, T. 1996-1998. Tim Johns Data-driven Learning Page (http://sun1.bham.ac.uk/johnstf/timconc.htm.


Kei, X 1994. Foreign language education and media: From a situated learning's perspective. Monograph Series Vol.5, 81-89. Kobe: Kansai Chapter, the Language Laboratory Association of Japan.

Kitao, K. 1998. Internet Resources: ELT, Linguistics, and Communication. Tokyo: Eichosha.


Lave, J. and E. Wenger 1991. Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge Univ. Press.


三宅なほみ 1997. 『インターネットの子どもたち』 東京:岩波書店


野嶋栄一郎 1995. コンピュータ教育利用の光と影 水越敏行・佐伯胖(編)『変わるメディアと教育のありかた』 京都:ミネルバ書房


佐伯胖 1997. 『新・コンピュータと教育』 東京:岩波書店

斉藤俊雄、中村純作、赤野一郎(編) 1998. 『英語コーパス言語学:基礎と実践』 東京:研究社


鷹家秀史、須賀 廣 1998. 『実践コーパス言語学』東京:桐原ユニ

竹内 理 1996. 外国語教育・研究におけるInternet の利用 『LLA関西支部研究集録』, 6, 13-43.

竹内 理 1998. コンピュータ・ネットワーク利用の外国語教育:その理論的背景と問題点 『LLA関西支部研究集録』, 7, 29-48.

竹内 理 1999. LLはいらないの?:外国語教育における機器環境の選択 『LL導入ガイドブック: LLで活きたコミュニケーション能力を!!』, 12-15. 東京:社団法人日本教育工学振興会

Toohey, K. 1996. Learning English as a second language in kindergarten: A community of practice perspective. Canadian Modern Language Review, 52:4, 549-576.

Tripp, S.D. 1998. Recent trends in educational media in North America In the Media Literacy Research and Developement Section, National Institute of Multimedia Education, Japan. (ed.) Media in higher education seminar: Focusing on international contexts of multimeida and information technologies in higher education. Tokyo: NIME.


van Lier, L. 1991. Inside the classroom: Learning processes and teaching procedures. Applied Language Learning, 1:2, 29-69.

van Lier, L. 1996. Interaction in the language curriculum: Awareness, autonomy, and authenticity. London: Longman.

Vygotsky, L.S. 1978. Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge: Harvard Univ. Press.

Vygotsky, L.S. 1986. Thought and language. Camridge: MIT Press.


Warschauer, M. (ed.) 1995. Virtual Connections  Honolulu: SLTCC, University of Hawaii.

Warschauer, M.1996. Comparing face-to-face and electronic discussion in the second language classroom. CALICO Journal, 13:2-3, 7-26.

Warschauer, M. (ed.) 1996. Telecollaboration in foreign language leraning: Proceedings of the Hawai'i symposium  Honolulu: SLTCC, University of Hawaii.

Warschauer, M., . L. Turbee, and B. Roberts 1996. Computer learning networks and student empowerment. System, 24:1, 1-14.

Wood, D., Bruner,J. S., and Ross, G. 1976. The role of tutoring in problem solving. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 17, 89-100.


Zhao, Y. 1997. Language learning on the world wide web: Toward a frame work of network based CALL. CALICO Journal, 14:1, 37-51.


1st Version: 3/30/98
Last Updated: 1/24/01